Alkohol

Alkohol. Många unga förknippar alkohol med något roligt, bli flummig och våga ta risker. Fine, jag förstår, alkohol smakar säkert gott. Att kunna ladda upp bilder på diverse sociala medier är säkert jättekul, få lite kommentarer. Men är det egentligen så kul att bli som en annan person, inte vara sig själv? Bli bakfull, må illa? Att ångra saker man gjort, få ångest?

 

Även fast forskningar visar att ungdomar som erbjuds alkohol hemma dricker mer än ungdomar som inte bjuds på alkohol,fortsätter föräldrarna att bjuda sina barn. "Men jag är rädd att han ska dricka hembränt eller smuggelsprit om han inte får alkohol av mig.” Något har blivit snett när föräldrar börjar resonera så här! Det måste ligga i föräldrarnas intresse att sätta upp gränser och konsekvenser redan från början! Om inte vuxna vet vem ska då veta?

 

Vuxna är ju bra förebilder också, eller inte... Många barn och ungdomar lever med vuxna dricker på tok för mycket! Vuxna som är alkoholister! Vuxna som förstört sina liv! Att som ung sitta och vänta på att mamma och eller pappa ska komma hem, om hen kommer hem, är något jag aldrig vill uppleva.

 

Det är något jag kan komma på mig själv med på kvällarna. Här sitter jag med en chips skål och min familj medan exempelvis Anna i Skåne sitter bredvid sin familj med 5 vinflaskor på bordet. Samtidigt springer 14 åriga Lena ute full på gatorna i Luleå.

 

Det är fruktansvärt att alkohol har blivit till en livsstil. Att man ska dricka för att vara "cool". Att vuxna bjuder sina barn på alkohol. Att så många råkar illa ut. Att folk dör på grund av alkohol. Att barn ens ska behöva leva med föräldrar med missbruk...

 

Tro det eller ej, MEN man kan ha det kul utan alkohol! 

 

-J 


Kommentarer
Postat av: Anna-Maija Norberg

Jag håller med!

2013-05-28 @ 09:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0