Fattigdom

Klagar du på att gå till skolan? De kämpar för sitt liv varje dag. Går du på diet? Det är de sista de tänker på. Klagar du på skolmaten? De har inte ens mat hemma. Tänk på alla matrester du slänger. De äter de gärna. När du tror att… Du inte har de senaste skorna eller den senaste mobilen. Är trött på skolan eller att ditt liv kunde vara bättre. Tänk då på de här bilderna, för de här barnen lever troligen inte idag…                                                                                                                                           (Youtube)

 

Jag sitter och skriver på en dator. För mig är mat en självklarhet. Diskmaskinen rullar för fullt. Jag irriteras lite på ljudet. På andra breddgrader sliter många hårt just nu för att få mat för dagen. Små barn arbetar medan jag suckar när jag MÅSTE laga mat. Dag in och dag ut arbetar de små barnen, andra prostitueras eller är barnsoldater.

 

24 000 barn i världen dör varje dag på grund av fattigdom! Det är en sjuk siffra som vi inte kan förstå! Och där slog en bomb ner och 24 000 människor dog, nyheten blir nästa stora världsnyhet, men de 24 000 som dör varje dag, vad händer med dem!? Världen har blivit segregerad och skillnaden mellan fattig och rik är gigantisk. De rika ger inget till de fattiga. I dagens samhälle finns inte några Robin Hoodar som springer runt och hjälper till.

 

Möjlighet att hjälpa till finns, men folk tar det inte på allvar. Galor anordnas ofta för att samla in pengar och du kan sms:a på 10 sekunder för att skänka mat till ett barn, det går snabbare än att ta en bild att ladda upp på Instagram.

 

Jag lever i en värld som aldrig kommer bli jämställd, där orättvisa finns utanför dörren. Jag kan inte hoppa in i en rymdraket och lämna planeten. Det är här, på jorden, som jag och du lever. Tillsammans kan vi göra skillnad och förändra, men vi måste då våga släppa taget och våga offra något för någon annan. Vi kan inte stirra oss blinda längre och se ett ”happy ending” på allt, för om ingen gör något kommer inget att hända!

 

Money can´t buy us happiness, som man brukar säga. But money can save lives.

 

-J


Kommentarer
Postat av: Anna-Maija Norberg

Välskrivet och klokt resonerat!

2013-05-28 @ 09:40:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0